22-09-2017@13:31:28 GMTدانلود آلبوم شاهین جمشیدپور و فریبرز خاتمی به نام تشنه لب لر دانلود آلبوم اشک مشک با صدای شاهین جمشیدپور و فریبرز خاتمی - مای ترانه دانلود آلبوم جدید فریبرز خاتمی و شاهین جمشیدپور بنام سرباز شش ماهه دانلود آلبوم شاهین جمشیدپور و فریبرز خاتمی به نام تشنه لب لر دانلود آلبوم اشک مشک با صدای شاهین جمشیدپور و فریبرز خاتمی - مای ترانه دانلود آلبوم جدید فریبرز خاتمی و شاهین جمشیدپور بنام سرباز شش ماهه تكميل ظرفيت رشته هاي بدون آزمون دانشگاه علمي كاربردي ٩٥ -٩٦ - فیلم های آموزشی کنکور،کارشناسی ارشد،پیام نور لیست مدارس شاهد در تهران ٬ اصفهان و سایر شهرستان ها | آویژه دانش ثبت نام آزمون استخدامی ادواری سال ۸۴ از هفته آینده در سراسر كشور قيمت كانكس - ليست قيمت و تصاوير و توضيحات كانكس تجهیزات پرورش مرغ بومی ، آبخوری / دانخوری / لانه تخمگذاری - پرورش مرغ بومی دانلود آهنگ جدید سه برادر خداوردی - شب عروسی | به موزیک آهنگ شاد و جذاب شله شله سه برادر خداوردی و زکریا آهنگ شاد و جذاب شله شله سه برادر خداوردی و زکریا دانلود آهنگ جدید سه برادر خداوردی - شب عروسی | به موزیک Mirza Kouchak Khan میرزا کوچک خان - video yukle - video indir تيم كاراته ايران عنوان سوم جهان را به خود اختصاص داد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency عکس نرگس محمدی با مونا کاکاوند در اینستاگرام آنونس بازی شو ششم با حضور مونا کاکاوند قهرمان کاراته - خوب خوان بج - اینستاگرام رسمی هنرمندان - Android Apps on Google Play شهید محسن حججی چطور اسیر داعش شد؟ | توضیح الحشد الشعبی درباره شهادت محسن حججی | آفتاب نحوه به شهادت رساندن محسن حججی / داعش چگونه محسن حججی به شهادت رساند / چگونگی شهادت محسن حججی جزییات حمله ای که باعث شهادت حججی شد - Sputnik Iran پیدا و پنهان زوایای شهادت محسن حججی/ همرزمان شهید محسن حججی چه کسانی بوده اند؟ - ایمنا فیلم لحظه اسارت شهید مدافع حرم محسن حججی + تصاویر | رکنا کتاب جواهر الخمسه بایگانی · کتب علوم غریبه الجواهر الخمسة (كتاب يبحث في أسرار العبادة والطلاسم والأحوال والمقامات ومعرفة الله تعالى) - أبجد دانلود رایگان کتاب جواهر خمسه فارسی, کتاب دیجیتالی pdf علوم غریبه, جواهر خمسه, خواص اسماء الحسنی, مستجاب الدعوات, فواید سوره واقعه, موکل سماعی, حروف تهجی و موکل, صور بأسماء بنات - Android Apps on Google Play دانلود کارتون شاهزاده و قورباغه پارت-۲ پرنسس و قورباغه - The Princess and the Frog دانلود انیمیشن شاهزاده قورباغه 2 با دوبله فارسی Freddy Frog انیمیشن پرندگان آزاد :: Free Birds:: (دوبله فارسی) دانلود ویدیو شاهزاده و قورباغه پارت-۱۵ انیمیشن فراتر از باور ::دوبله فارسی:: تاریخ پخش فصل سوم سریال Outlander اعلام شد | سینما گیمفا دانلود زیرنویس فارسی سریال Black Sails | بروز ساب تصاویر فصل سوم Outlander: جیمی به نبرد می‌شتابد! | سینما گیمفا چگونه در اندروید فایل زیرنویس به فیلم اضافه کنیم | pHow.ir تحميل mp3 mp4 حاتم العراقي عافني مرتبط بأغنية عافني حاتم العراقي تسخیر نفوس جن و انس و سایر حیوانات بایگانی · کتب علوم غریبه علوم غریبه | تبادل نظر نی نی سایت دانلود آهنگ جدید جی دال - یادم تورو فراموش | به موزیک دانلود آهنگ جدید ایمان نولاو و امیر ای اچ ورود ممنوع دانلود آهنگ جدید حمید عسکری بنام ولم کرد سری دهم عکس پروفایل اسم ایرانی جدید ۹۵ اسم قلبی بساز - Android Apps on Google Play ‫دانلود جدیدترین مداحی حاج محمود کریمی 94 در هیت رایه العباس شب اول،شب دوم،شب سوم،شب چهارم،شب پنجم،شب ششم،شب هفتم،شب هشتم،شب نهم،تاسوعا‬ دانلود نوحه محمود کریمی به نام واویلا حرم آواره شده ‫دانلود جدیدترین مداحی حاج محمود کریمی 94 در هیت رایه العباس شب اول،شب دوم،شب سوم،شب چهارم،شب پنجم،شب ششم،شب هفتم،شب هشتم،شب نهم،تاسوعا‬ دانلود نوحه و مداحی محمود کریمی محرم 94 - دهه اول کامل ویدیوی نوای شنیدنی لرهای قهرمان ایران در قلب میدان نبرد با داعش / ویدیوی جنجالی اظهارات عجیب یک نماینده مجلس؛ حرف‌های نادر! - سایت خبری تحلیلی تابناك|اخبار ایران و جهان|TABNAK دانلود نوحه لری احمد پناهی محرم ۱۳۹۲ (تصویری) فیلم: شادی «لری» رزمندگان ایرانی بعد از آزادی نبل و الزهرا کلیپ/لحظات شهادت مدافعان حرم + با صدای سید رضا نریمانی | سایت خبری تحلیلی لرستان خبر دانلود مداحی ابالفضل باوفا علمدار لشکرم از محمود کریمی با لینک مستقیم دانلود مداحی اباالفضل باوفا علمدار لشکرم - حاج محمود کریمی | پایگاه اینترنتی دی ال سل دانلود مداحی کریمی با سنج و دمام دانلود نوحه حسین آرام جانم با مداحی محمد علی کریمخانی دانلود آهنگ زیبای گل و خار از شهرام شکوهی صحنه دلخراش مرگ دانش آموز دزفولی که به اجبار در زنگ ورزش دوید / پزشک، ورزش را برای او منع کرده بود + فیلم لحظه حادثه | رکنا ماهان تیموری (کسب ثروت و آرامش) بیوگرافی استاد معصومه تیموری - معصومه تیموری دانلود شرح زندگینامه استاد ماهان تیموری میلیونر خودساخته. یک عامل بازدارنده موفقیت - ماهان تیموری سریال درام و فوق العاده زیبای دختران آفتاب – Güneşin Kızları رسا فیلم : مرجع فیلم و سریال،عکس،موزیک و دانلود آهنگ Ask Sana Benzer از Koray Avci + ترجمه - بُبت فیلم مراسم عروسی بوراک و فاحریه همسرش 8 تیر 96 + عکس ازدواج دانلود فیلم Robbery محصول سال 2015 هنگ کنگ رسا فیلم : مرجع فیلم و سریال،عکس،موزیک و بوراك اوزچویت و همسرش، ستاره های جدید خاورمیانه زندگینامه محمد مصدق دانلود آهنگ جدید فیلم و سریال عکس عکس های فحریه اوچن بر روی فرش قرمز جشنواره کن | کِلکِ دانش حضور یک افغان و دو ایرانی در میان زیباترین زنان سال 2017 | داستان خاله- گواهی بکارت | تبادل نظر نی نی سایت هیسسسسسسس دخترها فریاد نمیزنند صفحه 4 | تبادل نظر نی نی سایت استیکر خسرو شکیبایی در تلگرام!+عکس واکنش لیلی رشیدی به یک حاشیه انتخاباتی - ایسنا اقدام کثیف پرستار مهد کودک با پسر 9 ماهه در برابر دوربین مدار بسته + فیلم (16+) | رکنا ایران ـ ازبکستان با طعم افطار/ شب تقدیر فوتبال ایران - ایسنا طنز: یک ساعت در تلگرام - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency دانلود آهنگ جدید آرش ای پی به نام غوغا میکنم - مای ترانه دانلود آهنگ جدید آرش ای پی بنام غوغا میکنم
این صفحه شما را به مطلب زیر هدایت می‌کند:

تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو با تصاویر و انیمیشن

برای مشاهده مطلب فوق، از لینک مقابل استفاده نمایید: تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو با تصاویر و انیمیشن
این مطلب در وبسایت www.cargeek.ir منتشر شده است و «مجله برنا»‌ در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد. بیشتر بدانید
با عنایت به اینکه سایت «مجله برنا» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)
2017-09-22@13:31:28 GMT تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو با تصاویر و انیمیشن

کارگیک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : براساس خودرو جستجو کنید : انتخاب خودرو :انواع کامیونانواع اتوبوسام.جی M.Gام.وی.ام M.V.Mآریسانآریوآوانتهبرلیانسبسترنبنزپرایدپژو 206پژو 207پژو 405پژو 407پژو RDپژو پارسپیکانپیکانتندر90تیباجکجیپجیلیچانگان CS35چانگان EADOچریداستردانگ فنگدنارانارونیزریوزانتیاساندروسایناسراتوسمندسورنسوزوکی کیزاشیسوزوکی گرندویتاراسیتروئن C5قشقاییکپچرکیاگللنسرلیفانماکسیمامزدا3مزدا323مگانمورانوموسوموتورسیکلتنیسان پاترولنیسان پیکاپهایماهیوندایوانت پیکانوانت نیسان (زامیاد) براساس مبحث جستجو کنید : انتخاب موضوع/مبحث :اتوبوساستارتاستپرموتوراکسلاگزوزامدادخودروانژکتورایساکوایموبیلایزرآلترناتور و دینامآموزش برق خودروآموزش مکانیک خودروآیرودینامیکباطریپلوسپلیسپنوماتیکتجهیزات و نقشه های الکتریکیترموستاتتزئینات خودروتسمهتعریف کلید و ریموتتعمیر ECUتقویت و تیونینگتهویه (کولر و بخاری)توربوشارژر و سوپرشارژرچرخ و لاستیکخرید و وارداتدرگدریفتدوگانه سوزدیاگدیزلرانندگیرنگ و پولیشروغنسنسورها و عملگرهاسوخت رسانیسیستم انتقال قدرتسیستم ترمزسیستم تعلیق و فنرسیستم جرقهسیستم خنک کاری و رادیاتورشاسیشبیه سازصافکاری و تعمیرات بدنهصوتی و تصویریطراحی خودروعیب یابیفرمانفیلترکاتالیستکاربراتورکامیونکتابکلاچکنیسترکیلومترگیربکسگیربکس BEگیربکس اتوماتیکلامپ و چراغمالتی پلکسمسابقاتمعلولینموتور EF7موتور TU3موتور TU5موتور XU7موتورسیکلتناس NOSنظامیهندلینگهیبریدهیدرولیک

 

جستجو در کارگیک شما اینجا هستید:   تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو با تصاویر و انیمیشن تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو با تصاویر و انیمیشن توضیحات دسته: 000s2sdefault

موتورهاي بنزيني گرچه تا حدزيادي بهبود يافته‌ و اصلاح شده‌اند، اما هنوز بازده بالايي براي تبديل انرژي شيميايي به توان مكانيكي ندارند. بيشترين ميزان انرژي موجود در بنزين (شايد 70درصد) به گرما تبديل مي‌شود و مهم‌ترين وظيفه سيستم خنك‌كاري خودرو، مراقبت و استفاده صحيح از گرماي ايجاد شده است.


انیمیشن تشریح عملکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو

در واقع، نخستين وظيفه سيستم خنك‌كاري خودرو، جلوگيري از گرم‌شدن بيش از حد مجاز خودرو ازطريق انتقال گرما به هواي بيرون خودرو است. موتور خودرو، بهترين عملكرد را در دماي مناسب و بهينه بالاي خود دارد. وقتي موتور سرد است، عملكرد اجزاي آن با نقصان مواجه مي‌شود و بازده موتور كمتر و در نتيجه آلودگي ايجاد شده بيشتر مي‌شود. بنابراين، ديگر وظيفه مهم سيستم خنك‌كاري خودرو اين است كه به موتور اجازه دهد با سرعت ممكن به دماي بالاي بهينه و مناسب برسد و گرم شود، سپس موتور را در دمايي ثابت نگه دارد. درون موتور خودرو، سوخت به طور دائم مي‌سوزد و عمل احتراق انجام مي‌شود. گرماي حاصل از احتراق، به ميزان زيادي از طريق اگزوز خارج مي‌شود، اما مقداري از گرماي ايجاد شده به داخل موتور رسوخ كرده و باعث افزايش دما و در نهايت گرم شدن موتور مي‌شود.

موتور، زماني خوب كار مي‌كند كه دماي مايع سردكننده، حدود 93درجه سانتي‌گراد يا حدود 200 درجه فارنهايت باشد. در اين دما:

- محفظه احتراق به اندازه كافي گرم مي‌شود تا احتراقي بهتر و آلودگي كمترحاصل شود.
- لزجت روغن موتور كمتر و در نتيجه عملكرد اجزاي آن روانتر و درنهايت ميزان اتلاف توان موتور كمتر مي‌شود.
- فرسايش قطعات و اجزاي فلزي كمتر مي‌شود.

خنک کاری در موتور دو علت دارد:

۱) نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغنکاری مؤثر در آن ممکن باشد.
۲) نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یک محدوده خاص به طوری که به سلامت قطعات موتور صدمه نزند.

نحوه عملکـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنک کاری تأثیر می‌گذارد و این کاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی موتور سرد است، کارایی پایینی دارد بنابراین سیستم خنک کاری معمولا شامل وسایلی است که زمینه فعالیت خنک کـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌کننـد.هنگام راه اندازی موتور دمای قطعات داخلی آن، به سرعت افزایش می‌یابد؛ پس وقتی موتور به دمای بهره برداری می‌رسد باید سیستم خنک کاری فعالیتش را آغاز کند.
نمایه سیستم خنک کاری موتور برای حداقل کردن حجم و وزن رادیاتور است که در وسایل نقلیه از اهداف مهم تلقی می‌شود. باید درجه حرارت متوسط آبی که از رادیاتور عبور می‌کند حتی الامکان بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد.

البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر تجاوز کند زیرا در آن صورت قسمتی از آب تبخیر می شود و فشار داخل رادیاتور به شدت افزایش می‌یابد. گرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور آب داخل تحت فشار است تا دیرتر به نقطه جوش برسد، هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان یابد.

جهت عکس جریان به دو دلیل مناسب نیست: اولا هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن که به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب می کند و از راندمان آن می‌کاهد و ثانیا بر اثر تماس با بدنه گرم موتور درجه حرارت آن بالا می رود و موجب کاهش قدرت خنک کنندگی رادیاتور می‌شود.

چون در موتور عمل احتراق صورت مي گيرد بنا براين درقطعات داخل موتور اتومبيل حرارت توليد مي شود و اگراين حرارت به وسيله دستگاه خنك كننده گرفته نشود، باعث خسارات زيادي مي گردد و از طرفي كمبودحرارت نيز باعث خرابي موتور خواهد شد پس موتور بايد هميشه داراي حرارت متعادل باشد. بهترين حرارت براي موتور 8/73 الي 82 درجه سانتي گراد (65 الي182 درجه فارنهايت)است.


تشریح کامل اجزای سیستم خنک کننده موتور انواع دستگاههاي خنك كننده

الف)دستگاه خنك كننده مستقيم، كه كليه دستگاه با هوا خنك مي شود.
ب) دستگاه خنك كننده غير مستقيم، كه كليه دستگاه با آب خنك مي شودو داراي رادياتور مي باشند.

متعلقات دستگاه خنك كننده:

الف )شيلنگ تحتاني
ب) پمپ آب
پ) تسمه
ج) بدنه سيلندر
د) رادياتور
ه) سرسيلندر
و) ترموستات
ز) شيلنگ فوقاني
ح) پروانه

رادياتور : مخزني از جنس مس مي باشد كه با توجه به كانالهاي تعبيه شده در آن ، وظيفه انتقال حرارت موجود در آب را به عهده دارد بنابراين بايستي همواره كنترل نمود كه سطح آب در مخزن رادياتور بيش از دو سانتيمتر پائين تر از دهانه مخزن نباشد.

پروانه: وسيله كه از موتور به وسيله تسمه و در بعضي خودروها توسط الكتروموتور انرژي لازم را دريافت مي نمايد و كار آن، مكش هوا از شبكه هاي رادياتور و خنك نمودن آب رادياتور مي باشد.

پمپ آب (واتر پمپ): وسيله اي است كه به منظور گردش سريع و راحت آب موجود در رادياتور و در اطراف موتور بكار رفته و حركت آن از طريق موتور و تسمه پروانه تامين مي گردد بدين صورت كه چون هميشه در قسمت پائين رادياتور آب خنك و در بالاي آن آب گرم(برگشت داده شده از موتور)وجود دارد، لذا براي رساندن آب جهت خنك كردن قطعات موتور از شيلنگ پائين رادياتور ،آب بوسيله مكش حاصل از واترپمپ وارد كانالهاي بدنه سيلندرهاي موتور شده و پس از گردش در اطراف سيلندرها و خنك كردن آنها ،در حاليكه خود آب مقداري گرم شده از طريق كانالهاي سيلندر به گرمترين نقطه موتور كه سرسيلندر ها مي باشد هدايت و پس از عبور از اطراف سوپاپها وشمعها و خنك نمودن آنها از طريق ترموستات و لوله هاي بالا جهت خنك شدن مجدد وارد رادياتور مي گردد.

ترموستات: سوپاپي است كه درمسير راه آب برگشتي از موتور به رادياتور قراردارد و كار آن ثابت نگهداشتن دماي آب موتور مي باشد.
با توجه به اينکه بيشترين سائيدگي قطعات موتور زماني است که موتور در حال سرد کار مي کند. در نتيجه براي جلوگيري از اين نوع سائيدگي در موتور روشهاي مختلفي وجود دارد از جمله نصب ترموستات، استفاده از مواد خنک کننده و پروانه اتوماتيک را مي‎توان نام برد.

منبع انبساط: منبع انبساط ظرفي است با گنجايش حدود 2 ليتر از جنس پلاستيک که در کنار رادياتور نصب مي‎شود. هنگام جوش آوردن و گرم شدن بيش از حد موتور، آب اضافي رادياتور با باز شدن سوپاپ فشار در رادياتور از طريق شيلنگ سر ريز وارد منبع انبساط مي‎شود و از هدر رفتن آب جلوگيري مي‎شود.

تذکر: اتومبيلهايي که منبع انبساط دارند براي اضافه کردن آب نياز به باز کردن در رادياتور ندارند بلکه آب را داخل منبع انبساط مي‎ريزند اين کار به کمتر زنگ زدن رادياتور کمک مي‎کند.

تسمه: واسطه حرکتي ميباشد که حرکت را از فولي ميل لنگ گرفته و به فولي واترپمپ و فولي دينام انتقال داده و باعث به گردش دراوردن واترپمپ و دينام مي گردد.

تنظيم کشش تسمه پروانه: اگر انگشت دستمان را روي تسمه گذاشته ويک کيلو گرم نيرو وارد کنيم به اندازه 8 تا 10 ميليمتر بايستي تسمه کشش داشته باشد.

ظیفه دستگاه خنک کاری موتور احتراقی ان است که از بالا رفتن درجه حرارت موتورو ایجادضایعات در اجزای موتور جلوگیری نماید.اب در اطراف سیلندر و سرسیلندردر مجاری مخصوصی حرکت می کند .برای انکه سرعت خنک کاری مواضع گرم افزایش یابد توسط پمپی اب را به حرکت در میاورند . پمپ اب یا واتر پمپ وظیفه دارد اب را قسمت پایین رادیاتور کشیده وان را به مجاری اطراف سیلندر برساند.اب پس از گرفتن  گرمای سلیندرها  به سر سیلندر هدایت گردیده و گرمای محفظه احتراق و سیت سوپاپها را نیز گرفته و بوسیله لوله لاستیکی از بالا به رادیاتور می ریزد.

خصوصیات سیستم خنک کننده

1- کاهش گرمای اب (تادرجه حرارت c80)

توجه :درجه حرارت اب موتور نباید بیش از c3 بالاتر ازحد مجاز باشد

2-  جریان هوای خارج راکشیده اب رادیاتور را خنک می کند

سیستم خنک کاری ترموسیفون

اساس  کار ترموسیفون  بر اصل انبساط  و انقباض  حجم اب بعلت تغییرات  درجه حرارت استوار  است  قبل  از سال  1940 میلادی  ترموسیفون تنها روش خنک کاری موتورهای احتراقی محسوب می گردید.در این روش اب داغ از لوله نسبتا قطوری که در بالای موتور قرار داشته  در اثر خاصیت  جابجائی انتقال  پیدا نموده و به  بالای رادیاتور میریزد. اب گرم در رادیاتور سرد شده و منقبض می گردد  و چون اب سرد  دارای  وزن مخصوص  زیادتری ممیباشد  به پائین رادیاتور جریان پیدا کرده و چرخش خود به خود ان ادامه می یابد. در این روش عمل تبادل حرارت بکندی انجام می شود.

دستگاه سیستم خنک کننده تشکیل شده از

•   رادیاتور

•   لوله ناقل اب

•   واتر پمپ

•   مجاری اب در بلوک سیلندر

رادیاتور

رادیاتور وسیله ای است که در ان قسمتی از گرمای اب گرفته شده و به هوا منتقل می شود و در جلوی موتور بعد از فن نصب می شود و با سطح تشعشع فراوانی که دارد  تبادل حرارتی معینی را انجام می دهد.

انواع رادیاتور

•   رادیاتور عمودی: در این نوع رادیاتور جریان سیال خنک کننده از طرف بالا رادیاتور وارد شده بعد از خنک کاری از ناحیه کف ان خارج می شود.

•   رادیاتورافقی: در این نوع رادیاتور سیال از جحت عرضی  وارد و  بعد از عبور شبکه ها به طریق افقی از ان خارج می شود.

 مجاری آب و فن

فن: فن در قسمت جلوی موتور مقابل  رادیاتور نصب شده و بوسیله تسمه از موتور ویا بوسیله  موتور خود میچرخد  و باعث مکیدن هوا از لای پره های رادیاتور میشود  که باعث کاهش دما شده.

مجاری اب: دربدنه موتور وسرسیلندر محفظه های برای عبور جریان اب در اطراف سیلندرها  و سوپاپها درسر سیلندر تعبیه شده است. 

ترموستات

برای ثابت نگه داشتن درجه حرارت موتورجهت احتراق در قسمت خروجی سرسیلندر ترموستات قرار میدهند که وظیفه ان یکنواخت نگه داشتن درجه حرارت موتور می شود  ترموستا ت در موقع سرد بودن خودرو بسته می با شد. 

واترپمپ

• پمپ آب را از پایین رادیاتور کشیده بعد ازعبور دادن آن از مجاری اب موتوربه بالای رادیاتور رسانده این پمپ در قسمت جلوی موتور و پایین تر از پولی پروانه روی موتور نصب می شود ونیروی خود را از موتور بوسیله تسمه می گیرد.

پروانه خنک کن

پروانه با سرعت متغییر:

بعضی از پروانه ها  را از نوع کلاچ  هیدرولیکی میسازند که حاوی روغن سلیکونی میباشند. در این روش چرخش پولی به روغن نیروی جنبشی داده وروغن پروانه را میگرداند. یعنی کوپلینگ محرک پروانه روغن سیلیکون است 

انواع پروانه های هیدرولیکی

1-پروانه سرعت متغیر با ورقه بی متال

2-پروانه سرعت متغیر با بی متال مارپیچی

3-پروانه قابل انعطاف

پروانه سرعت متغیر با ورقه بی متال

• در این سیستم یک نوار بی متال ویک پیستون کنترل کوچک بکار رفته است.وظیفه پیستون کنترل نمودن روغن ورودی  به کلاچ میباشد. بی متال در موقعی که درجه حرارت محیط کم است بطرف خارج خم می شود و در نتیجه اجازه میدهد  پیستون کنترل حرکت زیادتری به طرف خارج انجام دهد.که  با حرکت بیشتر پیستون بخارج  روغن از  محفظه  کلاچ به مخزن بازگشت کرده و در اثر کمبود روغن کوپلینگ پروانه با سرعت اهسته تری میچرخد.

پروانه سرعت متغیربا بی متال خارجی

• در این روش یک فلز بی متال فنری بکار رفته است . در موقع گرم  و سرد شدن موتور فنر بی  متال تغییر حالت داده  و پیستون کنترل روغن کوپلینگ را حرکت میدهد. بقیه حالت کاراین سیستم مانند   نوع اول است.

پروانه قابل انعطاف:

پره های پروانه قابل انعطاف را توری میسازند که در سرعت های زیاد تغیر زاویه داده و مکش را بیشتر انجام میدهد.

انواع سیستم خنک کننده

•  سیستم مدار بسته ( تحت فشار)

•   سیستم مدار باز( بدون فشار)

سیستم مدار بسته

•  همانطور که می دانید برای بالا بردن دمای جوش مایعات از جمله اب  میتوانید فشار ان را افزایش داد. در این سیستم جهت افزایش دمای جوش مایع سیستم خنک کننده از درب رادیاتوربا فشار بالا استفاده می شود.در این سیستم یک منبع انبساط برای جمع اوری مایع اضافی سر ریزشده از رادیاتور  در زمان گرم شدن موتور تعبیه شده است در طی گرم شدن  موتوراب رادیاتور افزایش حجم می یابد و به این منبع منتقل میشود.با کاهش دما و کاهش فشار مایع به مداربر می گردد.

سیستم مدار باز

•  دراین سیستم بر خلاف سیستم مدار بسته منبع انبسا ط استفاده نشده است وفقط به افزا یش فشار سیستم خنک کننده اکتفا شده است .در این سیستم  به  منظور جلوگیری ازایجاد خلا  پس از سرد  شدن موتور یک سوپاپ  درون  درب  رادیاتور تعبیه  شده  است . با افزایش دما مایع  سیستم  خنک  کننده اضافی از طریق یک لوله پلاستیکی به  بیرون ازرادیاتور منتقل  میشود و درزمان سردشدن موتور  هوای محیط خارج به داخل رادیاتور منتقل میشود.

    در صورت خرابی سوپاپ عملیات فوق مختل شده و باعث جوش اوردن وهمچنین کاهش مایع درون سیستم شده. 

مایع سیستم خنک کننده

این مایع مخلوطی از اب خالص ومایع ضد یخ است درصد اختلاط انها بستگی به درجه حرارت محیط دارد.

خواص مایع ضد یخ

جلوگیری از خوردگی ورسوب زدایی در سیستم خنک کننده.
کاهش نقطه انجماد و افزایش نقطه جوش مایع سیستم خنک کننده.

درب راد یاتور

درب رادیاتور از یک فنر و تعدادی واشر اب بندی تشکیل شده است.

خواص استفاده فنر در درب رادیاتور

1.جلوگیری از خروج مایع سیستم خنک کننده از داخل رادیاتوردر اثر افزایش دمای اب

2.ایجاد فشار نسبی در سیستم خنک کننده جهت افزایش دمای نقطه جوش

ضد يخ:

آب در مقابل سرما يخ مي بندد وچنانچه در زمستان ضد يخ در موتور ريخته نشود سيلندر مي تركد.
براي جلوگيري از يخ زدن آب داخل موتور و رادياتور در هواي سرد زمستان که موجب خسارت زيادي در موتور و رادياتور مي‎شود از ضد يخ استفاده مي‎شود. جنس ضد يخ بايد به گونه‎اي تهيه شود که اثر نامطلوب بر روي قطعات نداشته باشد .
خواص ديگر ضد يخ ، ضد زنگ و ضد جوش بودن آن است به اين مفهوم که ضد يخ علاوه بر خاصيت ضد يخ داشتن از زنگ زدگي قطعات داخل موتور جلوگيري مي‎کند و نقطه جوش را نيز بالا مي برد. نسبت مخلوط ضد يخ با آب بستگي به سرما و برودت هوا دارد.

محلول ضد يخ در سيستم خنك كننده از منجمد شدن مايع موجود در سيستم جلوگيري وبلوك سيلندر را از خطر تركيدن محافظت مي كند. در صورت موجود نبودن ضد يخ كافي در مايع خنك كننده ممكن است در درجه حرارتهاي خيلي پايين حتي در حالي كه موتور نيز كار مي كند آب در منبع تحتاني رادياتور منجمد شود. وجود مقداركمي آب كه پس از تخليه بلوك سيلندر داخل آن باقي مي ماند ممكن است در درجه حرارتهاي بسياركم حادثه ساز باشد.

در صورت وجود نشتي آب از سيستم، با اضافه كردن ضد يخ وبه دليل بالا بودن قابليت نفوذ اين محلول، ميزان نشتي سيستم شديدتر خواهد شد بنابراين قبل از اضافه كردن ضد يخ مطمئن شويد که در سيستم هيچ گونه نشتي وجود ندارد.
جنس ضد يخ متداولي كه اثر نامطلوب روي قطعات ندارد، اتيل گليكول است.

طريقه تهيه ضديخ مناسب:مقدار مناسبي ضد يخ را با نصف مقدار آب مورد نياز براي پركردن سيستم در داخل ظرف تميزي مخلوط كنيد. سپس اين مخلوط را داخل رادياتوري كه قبلاًآن راشستشوي كامل داده ايد، ريخته وبقيه حجم رادياتور را با آب تميز پر كنيد موتور را روشن كنيد و اجازه دهيد كه ضد يخ با آب كاملاً مخلوط شود.

1- غلظت ضد يخ- ضد جوش را کنترل کنيد که از حداقل ضروري (متناسب با تغييرات دماي هوا) کمتر نباشد.

2- اندازه و شرايط ضديخ را بررسي نمائيد . در صورت کثيف بودن يا داشتن مواد ناشي از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنيد.

3- دستگاه را براي اطمينان از عدم وجود نشتي ، تحت فشار (ترجيحاً وقتي ضد يخ سرد است) آزمايش کنيد.

4- در پوش و لوله متصل به در پوش رادياتور را بازرسي کنيد.

5- لوله ها را بازبيني نمائيد و محل اتصال لوله ها را محکم کنيد.

6- تسمه پروانه ها را از لحاظ سالم بودن و کشش صحيح ،کنترل کنيد.

7- در صورتي که دماي آب رادياتور بيش از حد گرم يا سرد مي شود ، ترموستات را کنترل کنيد.

8-در تمام فصول سال محلول ضد يخ در رادياتور باشد

9- هر دوسال يکبار تعويض گرددو زمان تعويض ابتداي سرماي هر سال مي باشد.

علل جوش آمدن آب رادياتور(گرم كردن موتور):

1- پاره شدن تسمه پروانه يا شل بودن آن.

2- كمي آب رادياتور.

3- كثيف بودن رادياتور و گرفتگي شيارهاي آن.

4- كار نكردن واتر پمپ (پمپ آب)

5- خراب بودن ترموستات.

6- ناميزاني دلكو.

7- ناميزاني باد لاستيك.

8- تازه تعمير بودن موتور يا نو بودن موتور.

9- بارزياد.

10- استفاده زياد از دنده هاي سنگين.

11- سربالائي زياد.

12- ناميزاني سوپاپها.

13- عدم تنظيم فاصله پلاتين.

14- شكستن پره هاي پروانه.

15- کثيف بودن فيلتر هواکش کاربراتور

16- خرابي درب رادياتور

17- سوراخ بودن رادياتور

18- سفت بودن يا کارنکردن سوپاپ ها

19- سفت بودن چرخها

20- خرابي آب پخش کن واترپمپ

21- وزش باد مخالف

22- گرفتگي اگزوز دود که عمل تخليه براحتي صورت نمي گيرد.

23- گرفتن لوله خروج بخار آب در رادياتور

24- گير کردن ترمز يکي از سيلندرهاي چرخ

25- کثيفي بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتي خوب

نقش رادیاتور در پروسه انتقال حرارت موتور

بر اثر احتراق در موتورهای احتراق داخلی گرمای زیادی تولید می‌شود که حتی می‌تواند فلزات مجموعه سیلندر و پیستون را ذوب کند .
سیستم خنک­کاری به­منظور پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور به­کار می‌رود. این سیستم برای مراقبت در برابر عملکرد مؤثر در تمام سرعت‌های موتور و کنترل شرایط مختلف مورد استفاده است. دما در طول مدت احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور بسیار بالا می‌رود و به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. میزان قابل توجهی از این حرارت توسط دیواره‌های سیلندر و پیستون‌ها جذب می‌شود بنابراین باید خنک‌کاری به اندازه‌ای صورت پذیرد که دما بیش از حدود ۲۳۰ درجه نشود.دماهای بالاتر باعث کاهش ضخامت فیلم روغن می­شود و خواص روغن به­شدت افت می‌کند که این مسئله موجب افزایش استهلاک قطعات و ازدیاد دمای آنها خواهد شد.

در موتورهای احتراق داخلی مقدار محدودی از انرژی سوخت برای قوای محرکه موتور استفاده می‌شود. تقریبا حدود ۲۸ درصد انرژی سوخت به کار مفید تبدیل می‌شود. ۳۰ درصد به­واسطه خنک­کاری، ۳۲ درصد به­وسیله خروج گازهای داغ و ۱۰ درصد باقیمانده توسط اصطکاک و عوامل دیگر به­هدر می‌رود. میزان حقیقی و دقیق انرژی تدیل­شده به کار مفید در پروسه احتراق موتور به مشخصه‌های فیزیکی اجزای موتور بستگی دارد.همان‌طور که گفته شد، دما در طول احتراق در سیلندر موتورهای درون­سوز به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. این دما بیش از نقطه ذوب مواد مورد استفاده در ساختار موتور است بنابراین با بالارفتن دما به موتور خسارت وارد می‌شود و باید دمای کار موتور در محدوده­ای خاص حفظ شود. در یک نمونه سیستم خنک­کاری آبی موتور این دما در محدوده ۹۵-۷۵ قرار دارد که برای خنک­کاری هوایی این میزان کمی بیشتر است.

خنک­ کاری در موتور دو علت دارد:

1- نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغنکاری مؤثر در آن ممکن باشد.
2- نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یک محدوده خاص به­طوری که به سلامت قطعات موتور صدمه نزند.
نحوه عملکـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنک­کاری تأثیر می‌گذارد و این کاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی موتور سرد است، کارایی پایینی دارد بنابراین سیستم خنک­کاری معمولا شامل وسایلی است که زمینه فعالیت خنک­کـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌کننـد.

هنگام راه­اندازی موتور دمای قطعات داخلی آن، به­سرعت افزایش می‌یابد؛ پس وقتی موتور به دمای ­بهره­برداری می‌رسد باید سیستم خنک­کاری فعالیتش را آغاز کند.تلاش برای حداقل کردن حجم و وزن رادیاتور است که در وسایل نقلیه از اهداف مهم تلقی می‌شود. با درجه حرارت متوسط آبی که از رادیاتور عبور می‌کند حتی­الامکان بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد.

البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر تجاوز کند زیرا در آن صورت قسمتی از آب تبخیر می­شود و فشار داخل رادیاتور به­شدت افزایش می‌یابد. گرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور آب داخل تحت فشار است تا دیرتر به نقطه جوش برسد، هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان یابد.

جهت عکس جریان به دو دلیل مناسب نیست: اولا هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن که به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب می­کند و از راندمان آن می‌کاهد و ثانیا بر اثر تماس با بدنه گرم موتور درجه حرارت آن بالا می­رود و موجب کاهش قدرت­ خنک کنندگی رادیاتور می‌شود.

برای درک نیاز موتور به سیستم خنک­کاری، اثرات افزایش یا کاهش دمای کارکرد موتور در ذیل آمده است:

● اثرات افزایش دمای کارکرد موتور

▪ بهره­برداری در دماهای بالا، بارهای زیاد با سرعت بالا بدون عملیات خنک­کاری باعث اکسیداسیون روغن روغنکاری می‌شود. در این شرایط ممکن است با بالا رفتن دما، لعاب و رسوب شکل گیرد؛ به­طوری که رینگ پیستون نتواند کار خود را انجام دهد؛ ضمن این که خراش خوردن رینگ نیز باعث اختلال عملکرد آن می‌شود. به همین ترتیب اکسیداسیون روغن می‌تواند باعث خوردگی و سایش بعضی از انواع یاتاقان‌ها شود.
▪ اگر دمای کارکـرد خیلـی زیاد شـود، نقاطی از پیستون‌ها و قسمت‌هایی از میل­لنگ که در یاتاقان می‌چرخند، منبسط می‌شوند که این موضوع باعث خروج آنها از لقی مجاز می­شود و این تغییرات صدمات جدی در یاتاقان‌ها و رینگ‌ها به­بار می­آورد.
▪ سطوح داخل محفظه احتراق از قبیل پای سوپاپ خروجی و شمع ممکن است آن­قدر گرم شود که جرقه زودتر اتفاق بیفتد؛ این شرایط جرقه پیش­رس نامیده می‌شود که اگر برای مدتی ادامه یابد، خسارت عمده به موتور می‌زند.
▪ اگر مخلوط تازه وارد شده به سیلندر خیلی گرم شود، چگالی آن کاهش خواهد یافت و در نتیجه قدرت آن کاسته می‌شود؛ به­خصوص در موتورهای بنزینی.
▪ با افزایش دمای مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق و منیفولد ورودی، اصطکاک مکانیکی افزایش می­یابد و از قدرت خروجی موتور می‌کاهد.


● اثرات کاهش دمای کارکرد موتور

1- افزایش خنک‌کاری باعث کاهش راندمان حرارتی، همچنین مانع تبخیر مناسب سوخت می‌شود که موجب رقیق شدن روغن می‌گردد.
2- تبخیر نامناسب سوخت ، فیلم روغن بر روی دیواره‌های سیلندر را از بین می‌برد و باعث افزایش فرسایش سطح داخلی سیلندر می‌شود.
1- به طور کلی خنک­کاری بیش از حد باعث کاهش قدرت، ضرر اقتصادی مصرف بیشتر سوخت و کاهش طول عمر قطعات موتور می­شود.

● ملاحظات طراحی رادیاتور

طراحی رادیاتور باید براساس درجه حرارت هوا در گرمترین منطقه­ای که وسیله ممکن است در آن کار کند، صورت گیرد. در آب و هوای سردتر مقدار آب در گردش رادیاتور به وسیله ترموستات تنظیم می‌شود؛ به نحوی که فقط سنجش از قدرت خنک­کنندگی رادیاتور مورد استفاده قرار گیرد. افزایش دمایی بین ۸ تا ۱۲ درجه برای هوای جاری در رادیاتور منظور می‌شود. افزایش دمای بیشتر متداول نیست؛ به­خصوص که در هوای گرم موجب تبخیر بنزین در پمپ بنزین و لوله‌های رابط در موتور بنزینی می‌شود و از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری به­عمل می‌آید.
به منظور پیشگیری از سروصدای زیاد و مصرف بیش از اندازه توان موتور به وسیله پروانه، افت فشار سمت هوا کمتر از kpa ۱ منظور می‌شود. توان مصرفی پروانه باید به قدری باشد که در دور کم موتور و قدرت زیاد بتواند هوای کافی از رادیاتور عبور دهد. برای این که حجم رادیاتور کوچک باشد معمولا از لوله‌های تخت پره­دار استفاده می‌شود. هرچه تعداد پره بر واحد طول لوله بیشتر باشد، مبدل جمع و جورتر خواهد بود اما گرفتگی سوراخ پره‌ها با ذرات معلق موجود در هوا و حشرات سبب می‌شود که تعداد پره­ها بین ۴۰۰ و ۶۰۰ پره در هر متر باشد.

● رادیاتور و نحوه انتقال حرارت از سیال گرم به هوا

رادیاتور دستگاهی است در سیستم خنک­کننده موتور که حجم زیادی از آب این سیستم را در تماس نزدیک با هوا نگه می­دارد تا انتقال حرارت از آب به هوا به­خوبی و به­سـرعت امکـان­پذیر باشـد. همچنین می‌توان گفت رادیاتور وسیله­ای است که برای نگهداری مقدار زیادی آب در مجاورت حجم بزرگی از هوا به­کار می‌رود؛ به طوری که حرارت بتواند از آب به رادیاتور و از رادیاتور به هوا منتقل شود.
اجزای رادیاتور از مخزن بالایی و مخزن پایینی و هسته (شبکه) رادیاتور تشکیل شده که خود شبکه از لوله‌ها و پره‌ها به­وجود آمده است. همچنین به مخزن بالایی یک گلویی که به لوله هوا ارتباط دارد، متصل است.
سیال خنک­کننده توسط پمپ به جداره‌های سیلندر جریان می‌یابد. در صورت بالا رفتن درجه حرارت سیال ترموستات مسیر را باز می‌کند و سیال گرم از طریق لوله ورودی رادیاتور که در مخزن ورودی آن تعبیه شده است، وارد رادیاتور می­شود و پس از خنک شدن به مخزن خروجی جریان می­یابد و پس از خروج توسط لوله خروجی رادیاتور، سیکل خود را ادامه می‌دهد.
انتقال حرارت در رادیاتور خودرو به این صورت است که آب گرم در طول مسیر حرکت در رادیاتور، گرمای خود را به لوله‌ها منتقل می­کند و این گرما از محل اتصال لوله و پره، به پره‌ها منتقل می­شود و سپس گرمای انتقال­یافته به پره‌ها نیز توسط جریان هوای اجباری از آنها دفع می‌شود.

● انواع رادیاتور

شبکه رادیاتورها شامل دو نوع فین تیوب و کروگیت است:
1- رادیاتور فین تیوب (fin-Tube) : در این نوع رادیاتور امتداد لوله‌ها عمود بر راستای پره‌هاست و لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور می‌کنند.
2- رادیاتورهای کروگیت (crougate): در این نوع رادیاتورها لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور نمی‌کنند بلکه پره‌ها به صورت موجدارند و لوله‌ها در امتداد پره‌ها روی نوک فین قرار داده می‌شوند.
در حالت کلی مونتاژ رادیاتورهای کروگیت راحت­تر و سریع­تر از نوع فین تیوب است و امکان اتوماسیون آن وجود دارد ولی رادیاتورهای فین تیوب به دلیل درگیر شدن لوله و پره با یکدیگر، استحکام مکانیکی بیشتری دارند. رادیاتورها از لحاظ جنس به دو نوع آلومینیمی و مسی و برنجی تقسیم می­شوند که تکنولوژی ساخت هر یک می‌تواند Soldering و Brazing اشد.

مايعات خنك كننده موتور خودرو

با شروع فصل زمستان يكي از كالاهايي كه مورد تقاضاي دارندگان خودرو قرار مي گيرد، مايعات خنك كننده موتور است كه در بازار اصطلاحاً با عنوان ضديخ شناخته مي شود. ضديخ، يك تركيب شيميايي شامل اتيلن گليكول، بازدارنده هاي خوردگي، مواد ضدكف، رنگ و آب است كه مخلوطي از آن با آب به عنوان پايين آورنده نقطه انجماد مايعات خنك كننده موتورخودرو به كار مي رود.

ضديخ همچنين به عنوان افزايش دهنده نقطه جوش آب در سيستم خنك كننده موتورهاي درون سوز نيز به كار مي رود كه مخلوط40 تا70 درصد آن در چهار فصل سال مناسب است. اجزاي تشكيل دهنده مايعات خنك كننده موتور عبارتند از: سيال پايه، بازدارنده هاي خوردگي، مواد ضدكف، آب، رنگ.

براساس استانداردهاي بين المللي و استاندارد ملي ايران انواع مايعات خنك كننده موتور را مي توان به اين شرح برشمرد:

1- مايعات خالص برپايه اتيلن گليكول
2- مايعات خالص برپايه پروپيلن گليكول
3- مايعات از پيش رقيق شده، آماده براي مصرف برپايه اتيلن گليكول(50 درصد حجمي)
4- مايعات از پيش رقيق شده، آماده براي مصرف برپايه پروپيلن گليكول(50 درصد حجمي)

برخي خواص مايعات خنك كننده مناسب موتور- ضديخ بايد قادر به پايين آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دماي ممكن در فصل زمستان باشد.

- از نظر شيميايي و كاركرد پايداري كافي داشته باشد.
- از نقطه جوش بالايي برخوردار بوده و در درجه بالا، توليد رسوب نكند.
- روي لاستيكهاي مصرفي در سيستم، اثر نامطلوب نداشته باشد.
- حرارت را به خوبي منتقل كرده و هيچگونه اثر نامساعدي روي تبادل حرارتي در سيستم خنك كننده نداشته باشد.
- داراي كمترين اثر سمّي باشد.
- آتشگير نباشد.
- بوي نامطلوب نداشته باشد.
- داراي كف جزيي باشد.
- ضريب انبساط پايين داشته باشد.
- در دماهاي پايين گرانروي كم و قابل قبول داشته باشد.
- بيشترين حفاظت را از خوردگي فلزات مورد استفاده در سيستم خنك كننده داشته باشد.
- روي رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.لازم به ذكر است كه برخلاف عقيده بعضي، با قرار دادن ضديخ در فريزر نمي توان به كيفيت و مرغوبيت آن پي برد، زيرا از اين طريق فقط خاصيت ممانعت از انجماد ضديخ سنجيده مي شود و وجود مواد افزودني بازدارنده خوردگي در آن مشخص نمي شود. همچنين نمي توان دريافت كه سيال اصلي ضديخ، از نوع گليكول هاي مرغوب است يا از موادي مثل متانول، كه سمي و آتشگير هستند. از آن جايي كه نقطه انجماد ضديخ خالص13/5- تا18- درجه سلسيوس است، اگر ضديخي كه به عنوان ضديخ خالص در فريزر قرار داده مي شود در دمايي پايين تر از18- منجمد شود، نشاندهنده مخلوط شدن آن با آب و نامرغوب بودن آن است.

- هنگامي كه موتور داغ است، هرگز در پوش فشار رادياتور را برنداريد زيرا سيستم خنك كننده تحت فشار است. هنگامي كه موتور سرد شد درپوش را با احتياط به اندازه يك دور باز كنيد تا فشار سيستم تخليه شود و سپس آن را برداريد. چنانچه در اين هنگام مايع خنك كننده سرريز شد بلافاصله در پوش را محكم كرده و پس از اين كه سيستم خنك كننده سردتر شد، آن را باز كنيد.

- قبل از استفاده از ضديخ خالص، بايد آن را به نسبت مساوي با آب رقيق و سپس به سيستم خنك كننده اضافه كرد.
- هنگام تهيه- قبل از استفاده از ضديخ خالص، بايد آن را به نسبت مساوي با آب رقيق و سپس به سيستم خنك كننده اضافه كرد. محلول ضديخ براي مصرف از آب با سختي كم(آب لوله كشي شهري يا آبي كه املاح آن كم است) استفاده شود.
- بهترين نسبت اختلاط ضديخ خالص و آب، يك به يك (نصف حجمي از هر كدام) است.
- غلظت مايع خنك كننده موتور كنترل شود.
- وضعيت و سطح مايع خنك كننده موتور كنترل شود.
- آزمون فشار براي شناسايي نشت انجام گيرد. (بهتر است اين آزمون هنگامي كه موتور سرد است انجام شود)
- در پوش فشار و دهانه پركننده رادياتور بررسي شود.
- شيلنگ ها و بست هاي آن بررسي شود.
- در صورتي كه موتور هنگام كار خيلي گرم يا سرد شود، ترموستات بررسي و با ترموستات پيشنهاد شده از سوي توليد كننده تعويض شود.
- استفاده از محلول ضديخ و نصب ترموستات مناسب و سالم در تمام طول سال ضروري است.

منابع :

000s2sdefault

دیدگاه‌ها +22 electron 1394-06-06 10:19 بسیار مفید و عالی بود.ممنون از جمع آوری مطالب آموزندتون.پیروز باشید +5 قریشی 1394-09-12 21:36 از زحماتتون سپاسگزارم.پاینده باد راهتان. +1 Alireza 1394-10-01 19:59 عالی بود.بسیار ممنونم..سایت عالی دارید +2 حيدر 1394-10-02 16:24 ضمن عرض سلام و تشكر .
مطالب ارائه شده بسيار مفيد وعالي بود . مخصوصا انيميشن ها . در صورت امكان ترجمه كلمات انيميشن خيل بهتر قابل درك خواهد بود . +1 مجید 1394-10-19 03:13 واقعا عالی بود ممنون بابت زحماتتون +1 حسین 1394-10-23 23:35 بسیار عالی و مفید
سربلند باشید -2 مسعود 1394-10-24 01:21 واقعا ممنونم عالی بود. +5 ali 1394-10-27 15:07 باتشکر در مورد تشخیص سالم بودن درب رادیاتور چه پیشنهادی دارید؟ +2 ali 1394-10-27 15:09 باسلام اگر بخواهیم رادیاتورهای بدون منبع انبساط را به منبع مجهز کنیم چه مشکلی پیش می اید؟ -1 مسعود 1394-11-10 22:56 با تشکرهمه موارد رعایت کردم وتعویض کردم باز فشار در لوله ها است +6 هاشم 1394-11-25 23:56 سلام من پارس 90 دوگانه دارم به تازگی سرسیلندر عوض کردم بعد از یه روز دوباره کمپرس هوا داشت که دو بار سرسینلدر بردم کف تذاشی و واشر که نسوخته بود عوض کردم ولی بعد از گذشت. یه روز صدایی شرشر اب از داشبورد امد و بخاری دمایش پایین تر امد و کمپرس هوا داشت حال نمی دونم چکار کنم 0 باطني 1394-11-28 12:57 سلام
با تشكر بسيار عالي و مفيد بود
با اجازه با ذكر منبع از اطلاعاتتان در پروژه ام استفاده كردم -5 ABOLFAZL.T 1394-12-15 19:49 به نقل از باطني:سلام
با تشكر بسيار عالي و مفيد بود
با اجازه با ذكر منبع از اطلاعاتتان در پروژه ام استفاده كردم
سلام من هم با اجازتون از مطالب سایت در پروژم استفاده کردم خیلی ممنون -2 مهسا 1394-12-15 19:52 خیلی عالی بود +4 سینداد 1394-12-16 18:26 با سلام خدمت دوستان
سوالی دارم که خیلی فوری جواب میخوام اگه کسی میدونه
توی ماشین داشتم ضد یخ میریختم که یک تکه فویل درب ضد یخ داخل مخزن رادیاتور شد
هرکاری کردم در نیامد
میخوام بدونم مشکلی پیش میاد
الان باید چه کار کنم
ممنون میشم اگه کسی آگاهی کافی داره راهنمایی کنه 0 محسن 1395-01-01 04:17 با تشکر از اینهمه اطلاعات وفیلم های مفید .بند از دوستان مطله در تعمیرات سوالی دارم . وانت نیسان دارم . که اب رادیاتور از زیر دنده فلایور خارج میشود و در جا اب کامل رادیاتور خالی میشود . مشکل از کجاست و جهت تعمیر چه بایدکرد . +5 صبور 1395-01-13 23:13 بسيار عالي بود ممنون -7 حشمت 1395-02-02 03:38 بسیار عالی بود مرسی -4 سید ابراهیم 1395-02-07 17:22 سلام ممنون از مطالب بسیار مفیدتان.... +5 hamid 1395-02-29 15:44 بسیار مطالب خوب و آموزنده ای داشتید. تشکر فراوان هم از شما و هم از سایت خوبتون -3 بهرام 1395-03-16 14:45 سلام دوستان من منبع انبساط خودرو خودم رو قسمتی که از بالای منبع اب رو برگشت میده رو بستم ایا این کار مشکلی ایجاد نمیکنه؟ -3 behrouz 1395-03-17 22:19 باسلام.میخواستم ببینم درمورد طراحی پروانه های فن منبع یا کتاب فارسی میشناسید معرفی کنین؟ -2 پارسا 1395-04-09 16:10 عالي بود 0 همتی 1395-05-01 14:49 عالی بود خیلی عالی بود
بسیاربسیار سپاسگزارم -5 علی 1395-05-01 20:17 این درسته:
corrugated radiator +1 سهیل 1395-05-10 14:15 باتشکر از زحمات....بی زحمت دوبله انیمیشن ها به همراهشون فراهم شود +1 امیر 1395-05-21 15:55 باسلام وعرض خسته نباشید ازتمامی مهندسین وکسانی که این مطالب هاروجمع آوری میکنن ودراین سایت برای استفاده عموم قرارمی دهند نهایت تشکروقدر دانی رامیکنم. 0 شادان 1395-05-23 10:50 سلام سمندای اف سون مدل۹۲دارم وقتی خاموش میکنم اب رادیاتور میریزه علت چیه +4 مسعود 1395-06-17 22:10 با سلام
با تشکر.مطالب بسیار مفید بود.با آرزوی موفقیت برای شما +2 مهدی 1395-07-19 01:04 سلام
من یهi8 405 دارم مدل 83 همچیش هم استاندارده فقط هردفعه برای بازدید رادیاتور در رادیاتور رو که باز میکنم میبینم یه لایه گل مانند به سر رادیاتور و همون ماده شبیه گل روی اب رادیاتور هم شناوره به نظر شما دوستان عزیز ماشینم عیب داره یا این عمل طبیعیه؟؟؟
(چند وقت پیش توش ضد یخ ریخته بودم) -1 حسن 1395-08-04 12:59 سلام خسته نباشید...
ببخشید چطور میتونم کلیپ ها رو از سایتتون دانلود کنم ممنونم از زحماتتون..و تشکر از این سایت بسیار مفید و خوب...لطفا راهنماییم کنید.. +7 امین 1395-08-22 20:53 مثل همیشه عالی +2 کیش 1395-11-03 11:22 سلام ، یه سوال داشتم آیا کم بودن روغن موتور دخالتی در ترکیدن بوش داره یا نه ممنون میشم جواب بدین 0 alireza 1396-01-30 17:39 با سلام و خسته نباشید.مطالب عالی بودند ممنون 0 محمد 1396-02-01 09:32 علت قلقل کردن منبع کنار رادیاتپراید توضیح بدین متشکرم +1 محمد 1396-04-28 19:08 باسلام جندروزیه که ماشینم(پرایدمدل87)اب کم میکنه یعنی دویاسه روزی یکباربایدیک لیتریاشایدم بیشتراب رادیات بریزم توماشین رفتم پیش تعمیرکارمیگه ازلوله فلزی ورودی بخاریت هستش چون لوله چندسال روماشینه وله شده واب ازش میریخت درضمن لوله جنتشوهم عوض کردم میخواستم بدونم احتمال داره ازجای دیگه باشه یانه؟بعدمیخواستم بدونم اسم این لوله فلزی بخاری دقیقاچیه؟باتشکرمرسی 0 مهدی نسب 1396-05-18 16:04 بسیار عالی نوشتن دیدگاه

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

مطالب مرتبط راهنمای تعمیرات سیستم خنک کاری پژو پارس با موتور TU5 (مشابه 405SLX و 206 تیپ 5و6) راهنمای تعمیرات سیستم خنک کننده و روغنکاری موتور نیسان ماکسیما سیستم فن خودرو (راهنمای امداد خودرو ایران) آموزش برق خودرو : مبحث کامل فن خنک کننده موتور آموزش تعویض مایع خنک کننده موتور (آب رادیاتور) مزدا۳ آموزش تعمیر ترک و نشتی بخش های پلاستیکی رادیاتور خودرو دستورالعمل عیب یابی و تعویض قطعه مقاومت فن مجموعه فن دو دور پراید توضیحات و آموزش تعویض مایع رادیاتور + فیلم های تعویض آب رادیاتور 405،پارس،سمند،ریو،مزدا3 پرونده کامل ترموستات + نکات و آموزش تعویض معرفی سامانه خنک کاری موتور EF7 اطلاعیه کاربرد ترموستات رانا در پژو 206 تیپ 5 راهنمای تعمیرات سیستم روغنکاری و خنک کننده موتور جیپ صحرا راهنمای تعمیرات سیستم خنک کننده و اگزوز موتور XU7 پژو 405 ، پارس و سمند آموزش تعویض ترموستات و هواگیری مدار گردش آب پژو 206 نکاتی درباره سیستم خنک کننده ، رادیاتور و جوش آوردن خودرو نحوه عیب یابی کنترل یونیت سیستم خنک کننده موتور دستورالعمل عیب یابی جوش آوردن موتور دستورالعمل عیب یابی اختلاط آب و روغن موتور راهنمای تعمیرات سیستم خنک کاری موتور جک S5 مدار، اجزاء و سیستم خنک کننده موتور خودرو جزوه دوره آموزشی مکانیک عمومی خودرو دستورالعمل تعویض موتور فن رادیاتور 2 دور نکات و آموزش تعویض آب و هواگیری رادیاتور خودرو تشریح عملکرد مدار فن خودرو پمپ آبرسانی موتور و راه تست واترپمپ احتمال نشتی ضدیخ از درپوش ترموستات سمند،سورن و دنا EF7 پیشنهاد سردبیر

هرگونه استفاده و بازنشر علمی و آموزشی از کارگیک آزاد است و ذکر منبع انتخاب شماست. اطلاعات و آموزش های منتشر شده باید توسط متخصص بررسی و انجام شوند و جنبه کمک آموزشی دارند.کارگیک مسئولیتی در خصوص اطلاعات منتشر شده و عواقب ناشی از آن ها ندارد.

بروبالا

متن ادبی درباره محرم محرم نخستین ماه از ماه های دوازده گانه قمری و یکی از ماه های حرام است. ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در شهادت حضرت امام حسین علیه السلام است. در استانه ماه محرم به ذکر چند شعر و متن ادبی کوتاه درباره این ماه پرداخته ایم. *چندی گذشت در غم هجران اشک تو پرمی کشید
امکان پایین آمدن آی کیو نوزادان با فلوراید! جدیدترین تحقیقات می گوید در زنان_بارداری که در معرض فلورراید بیشتری هستند احتمال اینکه فرزندانی با آی کیو کمتر متولد کنند بیشتر است. در ادامه بیشتر بخوانید: فلوراید یک ماده معدنی طبیعی موجود در پوسته زمین بوده و به طور گسترده در طبیعت پراکنده است . برخی از مواد غذایی و منابع آب حاوی فلوراید هستند. این
طرز تهیه شله زرد به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین(ع) طرز تهیه شله زرد را در مطلب زیر ذکر کرده ایم. در ادامه بخوانید: مواد لازم برنج 2 لیوان شکر 5 لیوان گلاب 1 لیوان نمک 1 قاشق چایخوری کره 100 گرم زعفران سائیده 1 قاشق چایخوری خلال بادام 1/2 لیوان پودر پسته و دارچین به
ساکنان خانه های کوچک بخوانند! وقتی صحبت از دکوراسیون خانه های کوچک به میان می آید توجه به هر متر مربع ارزش دارد تا طراحی به گونه ای باشد تا فضا کوچک تر دیده نشود. این پیشنهادها به شما کمک می کند در چیدمان خانه دقت بیشتری به خرج دهید و در مورد هر متر مربع برنامه ریزی دقیق تر داشته باشید. در
کلید ورود هکرها چیست؟ تحقیقی جدید نشان می دهد هکرها از طریق بلوتوث به دستگاه های هوشمند نفوذ کرده و اطلاعات آنها را فاش می کنند. آنها از این طریق طی ۱۰ ثانیه، بدافزاری را در دستگاه ها منتقل می کنند. در ادامه بیشتر بخوانید: طبق یک گزارش جدید چنانچه کاربران بلوتوث تلفن همراه های خود را روشن نگه دارند در
علائم کمبود کلسیم کدامند؟ اصرار همه ما برای مصرف کلسیم در سن رشد کودکان مان برای تقویت وسلامت استخوان ها و دندان هایشان امری بدیهی است، اما در واقع همه ما هر روز نیاز به مصرف مقدار کافی کلسیم برای قوی نگه داشتن بدنمان تا حد ممکن داریم.در مطلب زیر به ذکر برخی علائم کمبود کلسیم در بدن انسان پرداخته ایم.
علل از دست دادن حس بویایی چیست؟ با از دست دادن حس بویایی ( آنوسمی ) ممکن است شما خود را در وضعیت خطرناک قرار دهید به عنوان مثال، بدون توانایی تشخیص بو، شما ممکن است در وضعیت خطرناکی مانند نشت گاز، دود ناشی از آتش و غیره قرار گیرید. در ادامه به ذکر این علل پرداخته ایم. ختلالات طعم و بوی غذا هر
توصیه هایی برای از بین رفتن نفخ شکم نفخ می تواند احساس ناراحتی در شما ایجاد کند و حتی باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شما شود. چگونه می توانیم نفخ شکم را برطرف کنیم و با چه روش هایی این امر امکانپذیر خواهد بود توصیه های موثر در این زمینه را در ادامه مطلب برایتان آورده ایم اگر اغلب با این مشکل مواجه
راهکاری برای کمتر غذا خوردن! اگر می خواهید کمتر بخورید،بهتر است حین غذا خوردن ساکت باشید، در این مطلب قصد داریم یکی از روش های جالب برای کمتر غذا خوردن را مطرح کنیم که ممکن است تا به حال نشنیده باشید. در ادامه بیشتر بخوانید: محققان بر اساس یکسری آزمایش ها دریافته اند که اگر هنگام غذا خوردن به صداهای جویدن، و
طرز تهیه کیک ماکارونی با پنیر کیک ماکارونی و پنیر ایده جالبی است که می توان آن را شکل دیگری از مک اند چیز دانست. این بار ماکارونی و پنیر با مقداری کالباس بیکن و پیاز سرخ شده مخلوط می شوند و در قالب فلزی به شکل کیک پخته می شوند. چیزی که بیشتر از همه طعم کیک ماکارونی و پنیر را تعیین می
نشانه های اعتماد به نفس پایین و راهکارهای مبارزه با آن! آیا تا به حال فردی را دیده اید که جمله ای را به زبان بیاورد و بلافاصله بارها بابت گفتن آن عذرخواهی کند؟ چنین افرادی بدون شک دچار کمبود اعتماد به نفس هستند. بعضی از جملاتی که به زبان می آورید درجه اعتماد به نفس تان را نشان می دهند. بعضی افراد باورشان این است که هر مشکل
تبلیغات متنی